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仲良くなるにはかかせないトラブル

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 6月に行われた参観日では、ご家族の皆さまのたくさんのご参観をいただき、ありがとうございました。お父さまやお母さまが幼稚園へ来て自分達を見てくれる、と先生から話を聞いたお子さま達は、嬉しそうな笑顔を浮かべるとともに、「泣かない」「先生の話をきちんと聞く」など、自分の素敵な姿を見せようと前日から意気込んでいる姿が見られました。普段は家で、もしくは幼稚園で甘えたり、わがままを言ったりしているお子さまが、大好きな人達に見守られると、生き生きと活動に参加する姿、友達と遊ぶ姿、自分でトイレへ行ったり、シャツをきちんとしまう姿など頼もしい姿が見られ、いつも以上の力を発揮して取り組むことができました。参観日は、ご家族の方にお子さまの様子を見ていただくだけではなく、お子さまの成長を促し、自信や達成感を得るきっかけになることを改めて感じました。

 さて、新しい幼稚園生活に慣れ、自分の居場所を見つけたことで安心感を得たお子さま達は、これからどんどん他のお子さまへの興味や関心が広がっていきます。かかわりが広がったり、深まったりするだけではなく、「あの友達みたいになりたいな」、「あの友達を独占したい」「自分が一番になりたい」など、憧れやライバル心、独占欲、闘争心なども抱くようにもなります。一人ひとりがそのように思っているので、当然お子さま同士のトラブルも多く発生していきます。トラブルの原因は様々で、自己の欲求を言語で表現することがおぼつかず、またそれを抑えることが難しい年少組は、物の取り合いや順番などでトラブルが多くなります。また年中組になると、自分の思うようにやりたいと、集団の約束事に関してのトラブル、ごっこ遊びの中での役決めや進め方などでトラブルなどが出てきます。年長組になると、自分の好きな遊びを自分の好きな人だけと行いたい、自分はこう思っていたのに、こういう言い方をされて嫌だった、など日々の生活の中でトラブルが起き、またその原因がより複雑になっていきます。

 トラブルは、お子さま達それぞれの気持ちのぶつかりあいなので、相手の気持ちを察することが難しい幼児期は、お子さま達同士で解決することはなかなか難しいです。そのため、大人は、まずその時の気持ちに共感し、解決の糸口を幅広く用意してあげることが大切です。トラブルを止めることを重点に置くのではなく、そのトラブルから何を学べるかを重心におき、人のつもり・気持ちを考え、状況を判断し、互いに納得できるような道をつくってあげると、お子さま達は様々な友達の“つもり”に気付き、存在を認めていく力が付いていきます。また絵本やお話を通して、客観的にそれぞれの思いについて考える経験も大切です。

 人の気持ちは複雑で目に見えない分かりにくいものですが、人とのかかわりは、今後社会に出ても続くものです。相手の“ つもり”と自分の“気持ち”の存在を認め、それに対してどうしたらよいかを一緒に考える時間を大切にしていきたいと思っております。

 ここ最近の寒さを伴う“エゾ梅雨”が明けると、いよいよ北海道の短い夏がやってきます。明日から始まる年長組宿泊体験学習を始め、キッズカーニバル、文字かずchallenge、cooking、年中組宿泊体験学習など一学期最後の様々なイベントを大好きな友達と思い切り楽しめるよう、教職員一同でサポートさせていただきます。

Thank you to all of the family members who came to our Open Lesson in June.
The children were very happy to have their mothers and fathers come to see them at the kindergarten, and they were enthusiastic from days before about showing that they would ‘listen to their teachers’ and ‘not cry.’ Often at home, and sometimes at the kindergarten, the children are apt to be coddled or choosy, but under close watch by loved ones they were able to put forth more effort in participating in activities, playing with friends, using the toilet by themselves, as well as trying to tuck in their shirts properly. Open Lessons are not just to show the families the condition of their children, but to serve as an opportunity for the children to grow and develop confidence and a sense of accomplishment.

Now that the children have adjusted to kindergarten life and are comfortable with their surroundings, their interests and curiosities will extend to their classmates and friends. This is not limited to simply doing things together, but encompasses feelings of ‘I want to be like him/her’ ‘I want this person all to myself’ ‘I want to be the best’ and can also mean harboring rivalries, possessiveness, as well as a competitive spirit. Each child will individually feel like this, so it is natural that lots of problems will also arise amongst the children. There are many reasons for this trouble, and with the inability to properly express with words feelings of want, trouble among Juniors over sharing and taking turns is common. For Intermediates, trouble can arise from wanting to have one’s way versus the consensus of the group, as well as deciding roles and events when playing pretend or role playing. When the children become Seniors, the causes for trouble become more complicated, such as wanting to play what they want with only those they like, as well as aggravation over when what they are told does not match what they thought.

Trouble involves children’s feelings clashing against each other, so it is difficult for children to solve these problems amongst themselves. Therefore, it is important for parents to understand this and show how to solve it. It is also important not just to leave trouble as it is, but rather find out what can be learned from trouble, taking into account peoples intentions as well as others. It is important to learn this through story books and talking to your child.

People’s feelings are complicated and socializing with people continues through out society. Acknowledging peoples intentions as well as your own feelings and thinking about how to deal with these situations is very important.
The end of winter brings the “Hokkaido Rainy Season” and the start of a short summer. Tomorrow signals the start of the Senior Overnight Stay, Kids carnival, Moji-Kazu Challenge, Cooking and the Intermediate Overnight Stay. All the teachers are hoping that the children can enjoy the final events of the term.

2018年07月05日