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絵はこどもの心

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 コスモスの花が咲き、吹く風も心地よくなって、過ごしやすい季節になりました。先日行われたPhysical Festivalでは、お子さま達が一生懸命取り組む姿に目頭が熱くなったご家族の方がたくさんいらっしゃったのではないでしょうか。

 前向きに、積極的、活発的に取り組む姿、つまり「やる気」の能力は人間の将来もって生まれた根源的なものだそうです。そして、幼児期の感覚発達の中で、幼児が一番安定して満足するものは「快感」。よくできると大好きなお父さま、お母さまがとても喜んでくれる。だから一生懸命頑張る。この「やる気」と「快感」が結びついていくと、さらにお互いが増強し、幼児の「心の形成」は進んでいきます。Physical Festivalでの「前向きに取り組み、できた」経験、そして大好きな人に「頑張ったねと褒めてもらった」経験で、お子さま達の心はまた一つ大きく成長したことでしょう。

 さて、白熱したPhysical Festivalが終了し、10月は運動、読書、食欲とさまざまな秋の中でも、幼稚園では芸術の秋として、絵画・造形活動に時間を費やします。「ねえ、これ見て。」とお子さまが描いた絵を差し出された経験がある方はたくさんいることと思います。絵は子どもの心を表すと言われています。思いを込めたて描いた絵を、お子さま達は大好きな人に伝え、認めてもらうことで嬉しい気持ちを膨らませ、さらに描くことの楽しさ=伝える楽しさを感じていきます。

 子どもは、前肢が手として使えるようになる一歳前後より絵を描き始めます。この時期は「なぐりがき期」といい、筆記具が紙に触れ、何かが記されるのを感覚的に楽しんでいる時期です。次第に線から円になりぐるぐる描き続けた後、二歳後半頃には、一つの円や線を描けるようになり、「ママ」「ねこ」など名付ける「命名期」になります。その後三歳の頃に頭から足の出ている「頭足人」が表れ、五歳になる頃には絵に社会性が表れ、空と地面を分ける「基底線」が描かれてきます。

 このように絵には発達がありますので、「顔からお手々は出ていないでしょ、よくみてごらん。」などと大人が言って教え、描かせると、子どもは自らの力で発見するチャンスを失ってしまいます。また家で全く絵を描く機会がないと、そもそも自分の気持ちを絵で表現する機会を奪ってしまっていることになります。大切なことは、子どもの表現形式に干渉せず、自分の仕方で描かせること、自分の手で発見できるようチャンスを与えてあげることです。子ども達の表現の基礎には、その鋭い感性や感動をもたらす体験があり、子どもなりの発見や驚きがあります。お子さまに「描く機会」を与え、幼児画からお子さまの発する「ことば」を読み取り、感動や喜びをともに感じられる環境を大切にしたいですね。

The flowers in bloom have changed with the wind, and pleasant season is upon us. I hope a lot of families could see their children try their very best at Physical Festival recently!

Positivity, dedication, and vitality, basically the desire to do things, seems to be a trait that people are born with regarding their future. In their developing years, the thing that satisfies children most is actually “pleasure”. If they try hard, mommy and daddy will be happy. So they try their best. Effort and pleasure begin to merge, getting stronger, and forming the “shape of their heart”. I think this past Physical Festival was a big chance to develop, by trying their best, and being congratulated for it.

With the fever of Physical Festival out of the way, October is a month of exercise, reading, and appetites. We set aside this time at the kindergarten for the appreciation of art, increasing the time for drawing, sculpting, and creating! Have many of you had a child hold up a picture, calling out “Look at this!” These pictures give a glimpse into the feelings that child is having at the time they draw it. Showing these pictures to people they like helps children enjoy both drawing and communicating!

Kids learn to use their forelimbs as hands around a year old, and can draw things. In this period, they just learn to enjoy putting something on the paper. As they go from lines, to curves, to circles around two and a half, they can begin naming things, like “mommy”, “cat”, and so on. By three they can draw simple people, and at five they can even make horizons.

This is how children develop when drawing. So when an adult offers advice like “There aren’t any arms! Take a look.”, it actually negatively impacts a child’s chance to grow. Without any chances to do art at home, they lose chances to develop their expression. It is important to let them grow at their own pace, and make discoveries on their own. This allows them to enjoy the experience fully. It is important to keep an environment where the children can do art, voice their feelings, and feel happy about the things that they make.

2017年10月05日