HOMEMESSAGE FROM IYK > 素直さと理解力

素直さと理解力

 新しい年の始まりにあたり、みなさまの御多幸を心からお喜び申しあげます。

 年長組のお子さまは、小学校へ入学し新しい生活が始まること、年中組のお子さまは幼稚園での最高学年になること、そして年少組のお子さまは、4月から自分よりも小さいお友達を迎えて一つお兄さん、お姉さんになることなど、それぞれが期待いっぱいに膨らんだ、喜び溢れる新年をお迎えのことと存じます。

 さて、12月初めに行われた表現フェスティバルでは、お子さま達の素晴らしい姿をご覧いただきました。当日の発表は一回限りの完成されたものでしたが、幼稚園では10月には0の状態だったものが、お子さまの「感性」と「思考力」と「協調性」と「表現力」で、毎日少しずつ形になっていく様を見させていただき、本当に見ごたえがありました。昨日までできなかったことが、ある日突然できるようになる、理解して動けるようになる、というお子さまの成長は素晴らしく、また同時に「できた!」と喜ぶお子さまの笑顔に、「子どもの成長は無限大」と幾度も実感させられた表現フェスティバルでした。それはもちろんお父さま、お母さまの温かいサポートあってのもの。この2学期最後に得た「自信」が、3学期の総まとめの時期の土台になり、次学年への力になっていくのでしょう。

 さて、「最近の若い人は・・・」これは、どの時代にもよく聞かれる言葉ですが、今の「最近の若い人」は、インターネット、テレビ、携帯電話などたくさんの言葉の情報が溢れている社会の中で生きているので、“言葉”に頼って行動する機会が多くなり、言葉以外の情報を処理する右脳が成長せず、未熟になっている人が増えているそうです。これは言い換えると、“見て”意味を読み取ることが苦手、つまり空気が読めなかったり、言葉で指示されないと何をしていいかわからない、ということです。ここで必要な力は、「素直に情報を受け取り、集めて、分析し、それを理解する力」と「今は何をすべきなのかを自分で考えて行動する力」です。子どもは、周りの人や環境から情報を取り込み、生活経験を積み重ねることで成長をしていきます。その時に「素直」に周りの人、特に親や教師など年上の人の思いを聞き入れること、そして、物事を考える際、考えるためにできるだけたくさんの「情報」を集め、それを「理解」し、自分なりに解決しようとする習慣を身に付けることが大切です。この習慣が身に付くと、集団行動に必要な、周りに目を向け、他者の真意や教えを読み取る力の習得につながっていきます。
 
 それでは、脳の土台作りである幼児期に、「素直さ」と「物事を考えるための情報集め」、「理解力」はどのように身に付くのでしょうか。これは大人(親や教師)の言葉がけが大いに影響を及ぼします。「そうだね」「だいすきだよ。」の共感する言葉とスキンシップ。そして、「よくみてごらん」「他にはないかな?」「あとはよろしくね。」と子どもに任せて、自分で考えて行動する経験を増やしてあげ、それを必ず見守り、振り返りの行動も促すこと。広い心で子どもと向き合うことが大切です。

 新しい年、教職員一同も、お子さま方の目覚しい成長発達に遅れをとらないよう、「お子さまにより良い教育」と追求し、環境づくりに取り組んでまいります。今年も温かいご支援をどうぞ宜しくお願いいたします。

As we approach the New Year I hope this finds all of you in happiness and good health. The seniors have begun their preparations for moving on to elementary school, while the current intermediates prepare to become the oldest students, and the junior class students slowly mature along. The new calendar year brings a lot of joy and expectations.
During Hyogen Festival at the beginning of December, the children showed a wonderful side of themselves. The performance that they gave the day of the festival was a one-time thing, but the growth of that performance from nothing in October to what it eventually became was a result of the children’s “emotion”, “imagination”, “cooperation”, and “expression”. Children could do things one day that they couldn’t before, learning and moving accordingly. It was great to see the children grow, some of them even saying “I can do it!” once they realized the progress they had made. It really brought out the meaning of “There is no limit to a child’s growth.” A big part of that was all of the warm support you showed them as parents. It would be fantastic if the self-confidence they accrued this term served to help them along into the next year of lessons.
“The younger generation these days…” is a line you seem to hear with each passing generation. The “younger generation” of our current generation refer to children that are inundated with information from the internet, television, and cell phones. As information is constantly presented to them with words, they begin to use their right brain, that dealing with non-verbal information, less and less. In other words, it becomes more difficult for them to “see” what is going on, read the atmosphere, or move without being told what to do next. What they need is the ability to “Take in information in a docile way, collect it, categorize it, and understand it for its meaning.” and “Use reasoning to determine by themselves what the best course of action is.” Children are influenced by their environment, and learn from their past experiences. They listen with enthusiasm to the people around them, especially parents and teachers, and when thinking, do their best to collect as much information as they can, in order to get in the habit of making decisions by themselves. With this skill, it is easier for them to function in a group, being aware of the situation around them, and productively processing information from others.
Now then, how does one go about teaching children the skills of “Enthusiasm”, “Informed decision making”, and “Understanding” during their formative years? A big influence on them can be the words they hear from adults (teachers and parents). “I love you.” and “That’s right!” words that show sympathy, as well as physical contact. Leaving things for children to do, and make a decisions about, also helps them. It is important to raise children with well-rounded hearts and minds as you raise and take care of them, repeating these patterns as well.
We as teachers will give our all in the hope that the children are able to develop well and fully in this coming year. We humbly request your cooperation and understanding.
2015年01月05日